torsdag 24. november 2011

Reisebrev fra turen min i Israel

Tur til Israel 8.–22. november 2011

Jeg startet turen fra flyplassen med tog til Beit Skandinavia (fra nå av kalt BS) i Bat Galim, Haifa.
Det var spennende å endelig sette fot i landet jeg hadde hørt så mye om, lest så mye om, og som er så omstridt.

På BS var det fullt, og dermed ble det mange møter med nye mennesker. Dagen etter jeg kom, dro jeg sammen med tre søsken i 30årene fra Stavanger opp Karmelfjellet, der Elias gjemte seg, da han ble forfulgt. Vi tok også turen innom Bahaj-hagen på Karmel. (new age-religion)

Andre dagen badet jeg i Middelhavet.

Tredje dagen dro jeg sammen med to pensjonerte sørlendinger til Nasaret og vandret gatelangs der i noen timer. Var innom Bebudelseskirken, Mariakilden, Nasaret village (her har de rekonstruert landsbyen Nasaret på Jesu tid, her møtte vi Josef i sitt snekkerverksted, veverske, hyrden med sauer og geiter, graven, og synagogen.) Vi besøkte også den synagogen det menes at Jesus gikk inn i og leste opp fra Jesaja; “..for å sette fanger i frihet”. Så ble det badetur i Middelhavet, selv om det blåste mye.

Så var jeg på nettet for å lete etter en guide i Galilea og Jerusalem, da jeg plutselig så at Sabra Fokus var på vei i fly til Tel-Aviv. Så jeg kontaktet de og fikk reise med de fra Karmelfjellet, der Elias bekjempet Baal-profetene. Kjempeflott at de tok med seg en ung kvinne som meg selv, at de tok sjansen på det ;) 
Derifra reiste vi til Nasaret (igjen for min del), og så videre til Genesaretsjøen i Galilea. Her bodde vi på en kibbutz i tre dager. Deilig singelrom :)

Det var i Galilea Jesus oppholdt Seg mest i Sitt liv her på jorden, så det var spesielt å være her. 

Morgenen etter gikk jeg langs Genesaretsjøen og så for meg Jesus gå på vannet, Peter som synker, Jesus som stilte stormen. Vi fikk se Betsaida, Korasin, Jordanelva på veien til Golanhøyden, og til Mettula, til grensa til Libanon (vi sto rett ved de elektriske gjerdene inn til Libanon), og vi dro opp i syrisk territorium. Kjørte gjennom Huladalen. Vi fikk se Hermonfjellet (ligger i Libanon, og det er helt stengt inn i Libanon). Vi dro derfra til Ceasarea Filippi, der Peter bekjente at Jesus var Guds Sønn. Her gikk vi langs Jordankilden i tre kilometer, der Jesus har gått for to tusen år siden med sine tolv disipler.

14. November tok vi båttur på Genesaretsjøen, der Jesus også har sittet i båt. Vi var innom og fikk se et lite glimt av den gamle båten de har funnet, som de mener er rundt 2000 år gammel. Vi dro videre til Tabgha; saligprisningsfjellet, der Jesus holdt bergprekenen, og “Jesu bord”; der Jesus mettet de 4000, samt Peters Primace, stranda der Jesus lagde måltid til disiplene etter Sin oppstandelse, og der Han spør Peter tre ganger om Peter elsker Han. Vi spiste lunsj ved en kibbutz, og da spiste vi Petersfisken, den som er oppkalt etter den fisken som Peter hentet skattemynten fra. Den var god! :)

Så var det tur innom Kapernaum. Dette er i dag en ruinby, med mange utgravinger. Her kunne vi se en synagoge/tempel fra det første og det andre århundret etter Kristus, samt det de mener er Peters hus, utgravd. I Kapernaum bodde Jesus da Han var voksen.
På vei hjemover dro vi innom Megaphone. En liten bedrift som lager veldig enkle “i pod’er” med bibelen, evangeliene eller undervisning, for å nå ut til alle de stammer og tungemål som ikke har et skriftspråk. Anbefaler å ta en tur innom nettsiden deres og kanskje støtte dem økonomisk, da de faktisk gir bort disse!

Og i dag fikk jeg min tredje tur til Nasaret, for gruppen skulle til Nasaret villige, så jeg ble nok en gang velsignet med å se dette:) I Nasaret vokste Jesus opp. :)

 Vi dro videre til Tabor, forklarelsesberget. Vi måtte ta taxi-minibusser opp for det er så svingete og bratt. Men opp på toppen fikk vi altså gå der noen mener at Jesus ble forklaret for Peter, Jakob og Johannes. Her var det altså bygd “tre hytter”, en til Moses, en til Elia og en stor en til Jesus. Herfra gikk turen videre til Gan Hasilosha, Sachne, hvor vi badet i utrolig deilig varmt vann, varm kilde. Jeg fikk forresten sett både struts og kenguru for første gang i dag :)

Vi kjørte i Vestbredden fra Nasaret til Jerusalem, forbi Jeriko. Det ble så en kveldsvandring nedover Kong Davidsgaten i gamlebyen i Jerusalem frem til vestmuren/klagemuren, hvor vi gikk ned og tok bilder og ba. :)

Vi har også vært i Betlehem, sett stallen og fødestedet der Jesus ble født, samt sett hyrdemarken der de første fikk høre at Messias var født. Vi har også vært på Oljeberget, der Jesus ble tatt opp til himmelen, vært i Getsemane der Jesus svettet blod og bad for Sitt liv, men overga Seg i Guds vilje, og ble tatt til fange og forrådt av Judas. Vi var i hagen der Han kanskje ble gravlagt (mye tyder på at det var her) og så Golgata, hodeskallestedet, som ligner på en hodeskalle.

Det var en kjempeflott gruppe fra Varhaug jeg dro med. Jeg fikk flere reservetanter ;) Så takk til dem som gjorde turen min så koselig. Fantastiske mennesker med store hjerter. Vi hadde også en kjempebra guide, John (helt til høyre i bildet), svensktalende israelitt :)
Fredag badet vi i Dødehavet. Det var en spesiell opplevelse. Jeg sved over alt, av alt saltet, men det gjorde godt :) Deilig temperatur i vannet, selv om det ikke var så varmt på land. Vi var også i Jeriko, tok taubane opp til fjellet i ørkenen der Jesus ble fristet i førti dager. Fikk se steinen Jesus kan ha sittet på :) Vi så også Morbærtreet Sakkeus klatret opp i, når Jesus kom forbi :) Treet er faktisk 2400 år gammelt. :)  
 
Lørdag natt reiste gruppa tilbake til Norge, og jeg ble igjen i Jerusalem for dagen. Da gikk jeg Dolorosa, og forsøkte å¨leve meg inn i veien Jesus gikk fra Getsemane til Golgata. Himmelens sluser hadde åpnet seg, så det var en våt og noe stressende "reise", pga. alle markedene på begge sider av de smale smugene, med butikkeiere som ville vite alt om meg, og selge meg det meste. Til slutt måtte jeg bare ignorere spørsmålene.  Men at det ble slik bare forsterket tanken min om Jesu stress og smerte på veien til Golgata. 
Jeg kjente på fredag at jeg var blitt "mettet" og var klar for å reise hjem, så jeg rebooket flyet, og etter tre dager tilbake på BS fløy jeg tilbake til Norge. 
Har hatt to fine, intens og innholdsrike uker i Israel, og i ettertid blir det spennende å se bilder fra stedene jeg har vært på. Bibelen har blitt mer levende nå når jeg har vært på stedene de ulike tingene har hendt. O gikke minst; det ER faktisk sant! Det som har skjedd med Jesus, med Israelsfolket er SANT! Det har gått enda mer opp for meg etter denne turen.
Jeg kommer til å legge ut bilder etterhvert. :) 
 
 

1 kommentar:

  1. Artig lesning -spessielt at de mener å kunne påvise så konktret at dette er steinen Jesus satt på, dette er treet Sakkeus klatrert opp i og i en ruinby si at dette er huset Peter bodde i. Fasinerende. Folk må ha vært levende opptatt av dette fra den første spede begynnelse for at en kan si sånt med så stor sikkerhet! Og det var de jo -det var skarer av folk som fulgte etter Jesus der han gikk. Og nå har du fått gå i de fotsporene du også! Og fotsporene til alle skarene med pilgrimmer som har vært der etter den tid.
    WOW.

    SvarSlett

Løvetannen Der står den – vissen, men staselig nedsunket av himmelens dråper men som en fager krans av grå hår av erfaring av levd li...